maanantai 30. tammikuuta 2012

Pakkokeinolaki

Suomen suuriruhtinaskunta on hallitusmuodoltaan oikeustasavalta. Oikeustasavallan palveluksessa oleville poliisihenkilöille on oikeustasavallan oikeudenmukaisen luonteen ja laillisuusperiaatteen armosta suotu tieteellis-objektiivisen täsmällinen sisäinen intuitio, jonka avulla he harjoittavat tehtäviään. Tämän armollisesti säädetyn pakkokeinolain tarkoitus on mahdollistaa poliisihenkilöille sekä muille poliisihenkilöiden armollisia valtaoikeuksia käyttäville viranomaisille erehtymättömän sisäisen intuition vapaa käyttö rikollisuuden sekä kaikenlaisen siveettömän käytöksen pois kitkemiseksi.

1 §

Poliisihenkilö saa ottaa kiinni tapaamansa henkilön.


2 §

Jos kiinniotetulla tavataan esine, voidaan häntä poliisin niin tahtoessa rankaista laittomasta hallussapidosta sakolla, ehdollisella vankeudella, ehdottomalla vankeudella, kuritushuoneella, jalkapuulla, itsensä häpeämismääräyksellä, liiketoimintakiellolla, kansalaisluottamuksen menetyksellä, sotilasarvon menetyksellä tahi muulla rangaistustoimenpiteellä, jonka esineen tavannut poliisihenkilö katsoo sopivaksi tahi sopimattomaksi hänelle määrätä.

Mikäli kiinniotetulta ei tavata minkäänlaista esinettä, voidaan häntä poliisihenkilön niin tahtoessa rankaista laittomasta julkisesta alastomuudesta tahi muusta siveettömyydestä kuten yllä.


3 §

Kiinniotettu henkilö saadaan pidättää.


4 §

Pidätetty henkilö saadaan vangita. Pidätetty henkilö voidaan myös ulkomaalaislain nojalla välittömästi karkoittaa, kuten siinä laissa tarkemmin säädetään.


5 §

Pidättämiseen oikeutettu virkamies

Pidättämiseen oikeutettuja virkamiehiä ovat kaikki Suomen suuriruhtinaallisen oikeustasavallan yleisliittolaiset virkamiehet, ellei heiltä ole tätä oikeutta erikseen pois otettu.

Virkamiehet, joilla ei pidätysoikeutta ole, voidaan pidättää.


6 §

Ilmoitukset ja kirjaaminen

Pidätetylle voidaan poliisihenkilön niin tahtoessa ilmoittaa pidätyksen syy. Tehty pidätys sekä pidätetyn henkilötiedot ynnä muut pidätykseen liittyvät tiedot, joista tarkemmin asetuksella säädetään, on kirjattava muistiin pidätysasiakirjaan.

Pidätysasiakirjasta on toimitettava kopio seuraaville tahoille, joiden on se arkistolaissa säädetyllä tavalla varastoitava:

1) pidätyksen suorittaneen poliisihenkilön poliisilaitos tai vastaava

2) sen läänin lääninhallitus, jonka alueella pidätys tapahtui

3) sen läänin läänihallitus, jonka alueella pidätetyn kotikunta sijaitsee, jos eri kuin kohdassa 2

4) sen läänin lääninhallitus, jonka alueella pidätyksen tehneen poliisihenkilön kotikunta sijaitsee, jos eri kuin kohdassa 2

5) se raja- tai merivartiosto, jonka toimialueella pidätys tapahtui

6) se raja- tai merivartiosto, jonka toimialueella pidätetyn kotikunta sijaitsee, jos eri kuin kohdassa 5

7) se raja- tai merivartiosto, jonka toimialueella pidätyksen tehneen poliisihenkilön kotikunta sijaitsee, jos eri kuin kohdassa 5

8) rajavartiolaitoksen keskusarkistoon

9) sen sotilasläänin esikunta, jonka alueella pidätys tapahtui

10) sen sotilasläänin esikunta, jonka alueella pidätetyn kotikunta sijaitsee, jos eri kuin kohdassa 9

11) sen sotilasläänin esikunta, jonka alueella pidätyksen tehneen poliisihenkilön kotikunta sijaitsee, jos eri kuin kohdassa 9

12) yleisliittolaisten siniristilipun kaartin sota- ja puolustusvoimien keskusarkisto

13) tullilaitoksen keskusarkisto

14) rikosseuraamusviraston keskusarkisto

Sekä kaikki muut asianosaiset viranomaiset, joista voidaan tarkemmin asetuksella säätää.


7 §

Yhteydenpidon salliminen

Pidätetyn tai vangitun henkilön yhteydenpitoa lähiomaisen, muun läheisen taikka tutkintavankeuslain 9 luvun 7 §:ssä tarkoitetun edustuston kanssa saadaan sallia ainoastaan erityisen painavista syistä.


8 §

Pidätetyn vapaaksi päästäminen

Ketään ei saa päästää vapaaksi tai määrätä vapaaksi päästettäväksi, jos se asian laadun taikka rikoksesta epäillyn tai tuomitun iän tai muiden henkilökohtaisten olojen vuoksi olisi kohtuutonta.


9 §

Takavarikko

Esine tai asiakirja voidaan takavarikoida.


10 §

Postilähetyksen ja sähkösanoman takavarikko

Kirjeet ja muut postilähetykset sekä sähkösanomat saa takavarikoida.


11 §

Tietojärjestelmän haltijan tietojenantovelvollisuus

Tietojärjestelmän haltija, ylläpitäjä tai muu henkilö on velvollinen antamaan poliisihenkilölle tämän pyynnöstä tiedossaan olevat salasanat ja muut vastaavat tiedot.

Jos henkilö kieltäytyy antamasta tietoja, häntä voidaan mielivaltaisesti rankaista siten kun rikoslaissa säädetään.


12 §

Takavarikoitavan esineen haltuunottaminen

Poliisihenkilö saa ottaa haltuunsa takavarikoitavan esineen.


13 §

Etsintä

Jos poliisihenkilö niin päättää, voidaan Suomen suurruhtinaskunnan alueella tai muulla sen hallintaan kuuluvalla alueella suorittaa etsintä. Etsinnän aikana löydetyt henkilöt voidaan pidättää tämän lain 1 §:ssa säädetyllä tavalla, ja heidän hallustaan tai muuten etsinnän yhteydessä löytyneet esineet voidaan takavarikoida tämän lain 9 §:ssä säädetyllä tavalla.


14 §

Paikan eristäminen

Poliisihenkilö voi määrätä paikan eristettäväksi.


15 §

Telekuuntelu

Telekuuntelusta ja muusta elektronisesta valvonnasta sekä toiminnasta säädetään erillinen laki.


16 §

Suhteellisuusperiaate

Tässä laissa tarkoitettuja pakkokeinoja saadaan käyttää.


17 §

Valitusoikeus

Jos kansalainen, johon on tässä laissa määrättyjä pakkokeinoja sovellettu, katsoo tullensa kohdelluksi lain vastaisesti, voi hän tehdä asiasta valituksen suurruhtinaskunnan armolliselle oikeuslaitokselle. Jos tällainen valitus tehdään virassa olevan poliisihenkilön toiminnasta, on se aiheeton, koska suurruhtinaallisen oikeustasavallan virkaatekevän poliisihenkilön tieteellis-objektiivisen täsmällinen sisäinen intuitio on virassa erehtymätön.

Mikäli voidaan tieteellis-objektiivisen täsmällisesti käräjäoikeudelle tai muulle oikeusasteelle osoittaa, että virassa oleva poliisihenkilö on virantoimituksessa erehtynyt, on täten paljastunutta valepoliisihenkilöä välittömästi mitä ankarimmin rangaistava siten kun rangaistuskaaressa on poliisihenkilönä luvattomasti esiintymisestä säädetty.

2 kommenttia: